RUBÉN SIMARRO, PERSPECTIVES DEL CRISTIANISME AL MÓN ACTUAL
PERSPECTIVES
DEL CRISTIANISME AL MÓN ACTUAL (*)
i) Unes preguntes per començar
Els que ens
trobem aquí reunits no som els únics que ens demanem: Què passa amb les nostres
esglésies? Com és que cada vegada en som menys i més grans? Es transformarà
l’edifici de la meva església en una botiga, com ja veig a d’altres llocs? Tindrà
futur el cristianisme, la fe cristiana, al segle XXI i els que vindran? Per què
costa tant de retenir els joves en la fe?... Com ens imaginem el cristianisme d’aquí
a 25 anys? Els meus fills fa anys que no freqüenten la nostra església com quan
eren petits i anàvem tota la família cada diumenge. Ara que estic a punt de ser
avi, em pregunto: veuré a la meva neta (que està a punt de néixer) com a
cristiana convençuda, com ho sóc jo? Fa 50 anys no ens fèiem aquesta pregunta.
Fa 25 anys vàrem començar a fer-nos-la. Ara no la podem evitar: Qui ens prendrà
el relleu a la cursa de la fe cristiana en el món actual? A qui passarem la torxa
de la llum del Crist?
La veritat és que quan es tracta d’imaginar el futur del cristianisme en el món actual, hi ha més preguntes que respostes. I per esbrinar com seria el futur ens cal analitzar el passat recent i el present pel que fa al fenomen religiós cristià: quins símptomes presenta el cristianisme contemporani. A més, hi ha diverses perspectives de futur que, pel que fa a les religions i la vida dels creients, son prou diverses: la global (què està passant al món), la regional (què passa al nord global: Europa, América del Nord i Austràlia, o al sud global: Àfrica, Àsia i Amèrica Llatina) i la local (que passa al nostre país).
ii) El seguiment estadístic del cristianisme al món
Hi ha
entitats que es dediquen a analitzar els comportaments de les poblacions en
relació al fet religiós, a la vivència pràctica de la fe. Els més coneguts a
nivell global son: el “Center for the study of Global Christianity” (www.globalchristianity.org) al seminari teològic Gordon-Conwell, a Massachusetts
(EUA), que segueix l’evolució del cristianisme en el període 1900-2050, i que
el darrer estudi és molt recent, del 2024, i el “Pew Research Center” (www.pewresearch.org) a Maryland (EUA) que en l’àmbit de l’estudi sobre religions fa el
projecte “Pew-Templeton Global Religious Futures” publicat a finals de 2022.
D’aquests estudis es desprèn que els cristians som el 31-32% de la població mundial (2.500 milions per un total de 8.100 milions), estabilitzat en percentatge des de l’any 2000, i així seguirà fins el 2050. Però a Europa serem un 14% menys dels que som ara d’aquí a 25 anys. Al tot el nord global el nombre de cristians disminuirà un 11% pel 2050, però al sud global el nombre de cristians augmentarà en un 44%. Els cristians del sud global son ara mateix el doble que els del nord global, però en 25 anys seran quatre vegades més al sud que al nord. En particular Àfrica, que ja es la zona amb més cristians de tot el món, amb 734 milions, serà la regió amb més creixement en nombre de cristians durant els propers 25 anys, representant, aleshores, el 40% de tots els cristians del món pel 2050.
iii) El seguiment estadístic del cristianisme a Europa
Europa, el
nostre espai de convivència, fa temps que es va desfent de les creences i
pràctiques religioses cristianes, tradicionalment europees. Hi ha una fundació
a Anglaterra que fa un seguiment a 36 països del continent europeu amb el que s’anomena
“l’enquesta de valors europeus” (European Values Study, www.europeanvaluesstudy.eu ) que es repeteix cada 9 anys des del 1981, i
interroga sobre hàbits en relació amb les pràctiques religioses. La pregunta
clau és: per què les persones deixen la religió en la que van créixer i van ser
educats?
Las 7 raons
principals donades pels enquestats al EVS son les següents:
1.
Han
anat separant-se gradualment de la religió o de l’església (68%)
2.
Han
estat discrepant sobre les posicions en temes socials (sexualitat, matrimoni,
gènere) (58%)
3.
Han
deixat de creure en el que la religió o l’església ensenya (54%)
4.
Descontents
amb els escàndols que impliquen a institucions i líders religiosos (53%)
5.
No
han trobat resposta a les seves necessitats espirituals (26%)
6.
La
religió o l’església els ha fallat en temps de necessitat (21%)
7.
El
haver-se casat amb algú fora de la seva religió o església (8%)
Es cert que la sociologia de la religió o de les creences és complexa, amb molts factors que actuen al mateix temps sobre grans parts de la població, però hem de tractar de comprendre la complexitat de la vida de les persones per a poder establir plans d’acció a les nostres esglésies o confessions cristianes.
iv) El seguiment estadístic del cristianisme a Catalunya
Hem parlat
del món, d’Europa, però també hem de parlar de Catalunya, on la Generalitat, a
través del Centre d’Estudis d’Opinió, ha estat elaborant des del 2014 un
baròmetre sobre la religiositat a Catalunya. A les edicions del 2014, 2016,
2020 i 2023, els quatre baròmetres successius confirmen la tendència de la
secularització a Catalunya: Les xifres de pertinença a una religió, i la
pràctica religiosa van descendent gradualment.
El 2014 un
55% dels enquestats a Catalunya es considerava una persona amb creences
religioses, i el 2023, a la mateixa pregunta només contestava “SI” un 48%. Però
si analitzem el lloc de naixement dels enquestats, descobrim que el 48% és la
mitjana que prové d’un 35% del nascuts a Catalunya, del 59% nascuts a d’altres
CCAA i del 71% dels nascuts fora d’Espanya. Dit d’una altra manera: la
increença és autòctona, mitigada per l’efecte de la immigració.
Un altre
tema que trobem a Catalunya, igual que a la resta del Nord Global, és l’actitud
que s’anomena “believing without belonging” (creure sense pertànyer o sense implicar-se).
Això es veu clarament al baròmetre: Pel que fa a la filiació religiosa, el 57%
dels catalans enquestats es declara catòlic, el 4% protestant i l’1% ortodox,
tot i que només va a l’església cada setmana el 7% dels catòlics i el 37% dels
protestants, però el 64% dels que es declaren catòlics i el 30% dels que es
declaren protestants no hi va mai. Ser creient no és ara sinònim de
congregar-se. Creences i pràctiques religioses: dos eixos que defineixen la
nostra societat des del punt de vista de la seva fe i la seva vida. Congregar-se,
de petit, amb els pares, si que ho feien, però ara no. Hem perdut 30 punts
percentuals pel camí: De mitjana, els que anaven a un acte de culte per setmana
amb els seus pares, eren un 42%, mentre que ara només ho fan un 13% de la
població catalana que es manifesta “creient”. El factor crític és considerar
fins a quin punt som capaços de transmetre el compromís religiós a les
generacions més joves. Hi ha ara un procés de reemplaçament generacional en què
els segments de la població cristiana més practicants van morint, i son
reemplaçats per persones menys religioses.
Per altra
banda, a la vida de les persones es poden donar circumstàncies que ens apropen
o allunyen de la fe. El baròmetre de 2024 ens diu que un 44% dels catalans
sempre han sigut creients, un 32% mai han sigut creients, i la resta han estat
fluctuant al voltant de la barrera de la fe. Si analitzem els fluxos dels que se’n
van de la fe i dels que tornen a la fe, a Catalunya veiem que els que han
abandonat la creença son de l‘ordre del 20% dels que abans eren creients, però
només un 3% passa a ser creient des de la increença. També, les enquestes diuen
que quan més alt és el nivell d’estudis, més alt és el nivell d’increença de sempre,
i de la sortida de la fe anterior. Es evident que l’església d’avui ha de fer
front a la indiferència i la increença pràctica, més que a l’ateisme militant que
va caracteritzar el segle XX.
La
importància que donem a Déu a la nostra vida, segons el baròmetre a Catalunya,
és prou polaritzada: puntuant de l’1 al 10 (gens important – molt important),
espontàniament un 33% diu que “gens important” i un 23% diu que “molt
important”. La mitjana de les respostes és de 5: “ni si ni no, sinó tot el
contrari”. També es cert aquí que els qui venen de fora donen més importància a
Déu que els autòctons.
El que sembla clar és que avui no es pot ser cristià a Europa només per tradició o per cultura, sinó per una convicció personal i lliure. El repte més gran que se’ns presenta és arribar amb l’evangeli a l’enorme quantitat de no creients que son indiferents al cristianisme, i que consideren que la religió no és rellevant a la vida moderna.
v) La crisi generadora de noves opcions pel cristianisme
Si som
honestos amb nosaltres mateixos hem d’acceptar que el cristianisme ha travessat
una sèrie de crisis en els darrers temps que han posat en entredit la seva
rellevància i impacte a la societat actual. La crisi no és patològica: ens
adreça a fer reajustaments fins a trobar nous camins de creixement. Son moments
d’incertesa transitòria i de sortir de la nostra zona de confort perquè volem
canviar tendències. L’atractiu de Jesús era que havia vingut a fer les coses
d’una forma radicalment diferent, i aquest hauria de ser l’atractiu dels
cristians (seguidors del Crist). Algú ha cregut mai que continuant fent el
mateix que fem obtindrem resultats diferents? Ja ho va dir Albert Einstein: “Si
vols resultats diferents, no facis sempre el mateix”.
Hi ha tres
desafiaments que m’agradaria abordar per donar-li un tomb a la tendència
negativa que hem estat comentant:
1.
El
desafiament de la unitat entre els cristians. La unitat per la que pregava
Jesús poc abans de la seva passió. La pregària recollida a l’evangeli de S.
Joan 17,21-23 “que tots siguin u... perquè el món cregui”. Donar un testimoni
creïble de la nostra fe, de l’efecte de l’Esperit a les nostres vides,
testimonis de la pròpia persona de Jesús. Ser u, com Jesús i el Pare. Una
unitat local i íntima, no simplement uniformada, visible localment, admirada
localment, desitjada localment: provocant el “vull ser com tu”. Mostrant unitat
i harmonia allà on ens ha tocat viure, amb la cultura i preocupacions pròpies
del lloc on vivim. Units pel Crist i amb el Crist, per què el món cregui.
2.
El
desafiament del compromís amb l’ésser humà. El tracte als “petits” als que feia
referència Jesús. La cura, l’acompanyament, l’entrega a l’altre és l’entrega a
Jesús. I és que l’entrega és evangeli. Accions autèntiques en pro de la
dignitat de les persones, donant més que rebent. Allà on la humanitat
experimenta dolor, patiment o injustícia, ha de ser l’església implicada en la
restauració de la persona. Em va commoure un testimoni d’uns pares d’una nena
amb un greu problema mèdic, per què la nostra església va fer un concert
solidari per recaptar diners i ajudar-los en els costos del tractament de la
seva filla. Ells van valorar no només els diners, sinó l’haver estat sensibles
als comentaris d’un company de classe, el considerar la necessitat d’aquestes
persones, el voler fer un gest d’acompanyament. Van dir: “Tornarem. Mai havíem
estat en una església tan humana com aquesta”. Estimar l’altre com Jesús
l’estima.
3. El desafiament d’educar els nostres fills, els nostres nets: Tot el temps dedicat a educar els infants és una inversió de futur. I això és veritat també amb la fe. La transmissió de la creença, els hàbits de relació amb els altres creients. No deixar de congregar-nos a les nostres esglésies, estimulant-nos a l’amor i les bones obres, com diu l’autor de la carta als Hebreus, estimulant els més petits, des de ben petits, al seguiment de Jesús.
vi) L’Esperit de Déu i Jesucrist sempre tindrà l’última paraula
Vull anar
acabant dient que, quan aquell dia de Pentecosta de fa dos mil anys l’Esperit
del Senyor va fer miracles que van començar a transformar el món, a capgirar-lo
amb el missatge de Jesús, em queda clar que no va ser només el resultat de la
proclamació evangèlica d’aquells homes i dones, sinó de l’Esperit. Per això,
com a cristià, jo sempre dic que passi el que ens passi, el millor sempre està
per arribar. Així va ser amb la vida de la primera església, al mig de crisis
que li anaven arribant, i estic convençut de que també ho serà amb l’església
d’avui.
Venim de
passar la meva dona i jo una estada de sis anys a Mèxic, per qüestions
professionals, gaudint d’un poble amb un gran sentiment d’espiritualitat, el
que ens eixamplava els pulmons de l’ànima, estant envoltats de gent que creu el
mateix que tu, i de gent receptiva a la pregària d’intercessió. Congregant-nos
amb una gran església baptista a la Ciutat de Mèxic, referent per a la
societat, vivint l’evangeli, compartint la bona notícia de que en Jesús tenim
vida abundant, creixent. I com llegim als fets dels apòstols: “I cada dia el
Senyor afegia a la comunitat els qui acollien la salvació” (Fets 2,47). A
Catalunya és diferent que a Mèxic, fins i tot diferent que a d’altres zones
d’Espanya. És ben cert que és diferent, però el Senyor és el mateix, i les
seves promeses no canvien d’un lloc a un altre, d’un temps a un altre.
He vingut a
fer una xerrada sobre perspectives del cristianisme al món actual: hem vist
dades estadístiques i pronòstics. Us asseguro que no haurem de tancar com a
poble de Déu, però hem de ser lúcids per a trobar els camins de creixement, afrontar
els reptes que se’ns presenten com a cristians, com a esglésies, amb l’ajuda de
Déu. No podem lligar ni engabiar l’Esperit pel nostre profit, doncs és lliure. L’Esperit
de Déu tanca i obre portes. Tanca portes al passat i les obre al futur.
L’Esperit sempre és desconcertant i sorprenent. Com desitjo que em sorprengui
en aquests propers anys!
(*) Conferència que el Dr. Rubèn Simarro va pronunciar a la Jornada "TOGETHER" de Fi de Curs del Moviment Ecumènic de Sabadell. Va ser el 28 de juny de 2024 a la parròquia de Sant Esteve de Castellar del Vallès.
Rubèn Simarro és diaca de l'Església Evangèlica Baptista El Redemptor, de Sabadell.
Redacció MES
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada